واحد بهداشت

-آمـوزش بهداشـت در کلیـه مقاطـع تحصیلـی جهـت دانش آمـوزان، والدین کادر آموزشی و خدمتگزاران مدارس که برای هر یک از گروهها موضوعات خاص در نظر گرفته می شود.

هدف از آموزش بهداشت بالا بردن سطح دانش بهداشتی و در نهایت ایجاد تغییر مطلوب در رفتاردانش آموزان و انتقال آن به خانواده ها می باشد. دانش آموزان با توجه به اینکه در سن فراگیری هستند و در مکان و زمان معینی تجمع دارند قادرند مطالب بهداشتی را به خوبی بیاموزند و به کار گیرند و به اجتماع و خانواده انتقال دهند.

–   آموزش شیو ه های زندگی سالم به نسلی که آینده را رقم می زند و نیز تاثیری شگرف در اجتماع کنونی خود دارد.

–  شرکت در جلسات انجمن اولیاء و مربیان و آموزش به والدین دانش آموزان براساس موضوعات مهم روز یا موضوع درخواستی مدرسه.

–  آموزش به کارکنان و معلمین مدرسه به منظور بالا بردن سطح آگاهی بهداشتی و موضوعات جدید روز.      

– آموزش به خدمتگزاران مدرسه به منظور بالا بردن سطح آگاهی بهداشتی آنان و کنترل کارت تندرستی. 

-ارایه خدمات به دانش آموزان : 
           الفاندازه گیری قد و وزن                
   بهترین روش برای پی بردن به وضعیت رشد دانش آموزان اندازه گیـری  قد و وزن آنهاست . قد و وزن دانش آموزان در طول سال تحصیلی یکبار انــدازه گیری می شود و روند رشد در نمودارهای مربوط برای دختران  و پسران جداگانه رسم  می گردد.         دانش آموزانـــی که طبق این معیـار دچـار اختلال هستند شناسائی و باید مشکل آنان پی گیری شود.
      بمعاینه ستون فقرات    
     در این معاینه ستون فقرات از نظر اختلالاتی مانند قوز ، انحراف ستون  مهره ها و گود پشتی مورد بررسی قرار می گیرند.     

       ج- ارزیابی و سنجش بینائی:          

      اختلالات بینائی درسلامت دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنها اثر منفی دارد. بنابراین د انش آموزان هر سال باید مورد معاینه بینائی قرار گیرند.     

       دارزیابی و سنجش شنوائی:         

     تعدادی از کودکانی که در مدرسه به عنوان شاگـرد تنبـل وکم استعـــداد  معرفی می شوند ممکن استکسانی باشند که  به علت کاهش شنــوائی  قـادر به استفاده از کلاس نیستند بنابراین معــاینه شنـوائی دانش آموزان  از اهمیت خاصی برخوردار       می باشد.     

        هارزیابی تغذیه و اختلالات تغذیه ای:        

       با توجه به نقش و اهمیت تغذیه در سلامت جسمی و فکری دانش آموزان لازم است وضعیت تغذیه آنان مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد . در همین راستا اقدامات ذیل انجام  می گیرند:

           * آموزش مسائل تغذیه به دانش آموزان  والدیـن و کارکنان

           * نظارت بر وضعیت تغذیه دانش آموزان و بوفـه مدارس و  بررسی ارزش غذائی مجـاز یا غیر مجــاز بودن و مسائل مربوط  به فساد مواد غذائی

           *  بررسی مشکلات و اختلالات تغذیه ای شایــع در سنین مدرسه از قبیل کم خونی فقر آهن ، گواترو …

         ومعاینه دهان و دندان:  

        با توجه به اینکه درسنین ۷ تا ۱۲ سالگی دندانهـای شیری کودکان  به تدریــــج می افتند و جای آنـها دندانهای دائمی در می آیند و اگر  دندانهای دائمی صدمه ببینندو از بین        بروند دیگر جایگزین نخواهند  شد. بنـابراین لازم است که هر دانش            آموز حداقـل سالی یکبار از نظر سلامت دهان  و دندان معاینـــهشود.

      ز–  معاینات پوست و مو و ناخن:    

    در این معاینات به وجود ضایعات پوستـی از قبیل  جوش – کهیـر تــاول – خشکی پوست  پوست ریزی و …توجه می گردد و همچنیـن بیماریهایی از قبیل بیماریهایقارچی مو ناخن کچلی و شپش مورد توجه قرار می گیرند.

     حارزیابی اختلالات روانی و رفتاری: 

    رفتـــارهایی مانند ناخـن جویدن – لکنت زبــان – بی اختیاری ادرار و گوشه گیـری و پرخاشگری نشانه هایی از وجود اختلالات مهم روانی ور فتاری در دانش آموزان می باشند که در معاینات مورد توجه قرار می گیرند .

    طتشخیص و پیشگیری از بیماریهای واگیر:  

    از بیماریهای مهم واگیــــر در سنین مدرسه می توان گلودرد چرکی  انگلــهای دستگاه گوارش – بیماریهای اسهالی – هپاتیت – کچلی  -سرماخوردگی  آنفولانـــزا  –  سرخجه – شپش و آبله مرغان را نام برد.