نقش برنامه‌ریزی در پیشرفت تحصیلی

نقش برنامه ریزی در آموزش و پرورش و شکل دادن به آینده ی دانش آموزان بسیار حایز اهمیت است، بنابراین این سوال مطرح می شود که برنامه ریزی درسی تا چه میزان در روند پیشرفت تحصیلی و یادگیری دانش آموزان نقش دارد و به چه میزانی در جهت نیل به اهداف آموزشی موفق است؟ هدف پژوهش حاضر بررسی نقش برنامه ریزی درسی در پیشرفت تحصیلی و یادگیری دانش آموزان است و به تاثیر برنامه ریزی درسی در یادگیری و موفقیت دانش آموزان می پردازد. در این پژوهش از روش مروری کتابخانه ای استفاده شده است. نتایج یافته ها نشان می دهد که برنامه ریزی درسی نقش موثری در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد و باید به طرز صحیحی از آن در آموزش استفاده شود.

از آنجایی که وظیفه مدارس توسعه و پرورش قدرت تفکر، خلاقیت ، توانایی ها و مهارت ها در دانش آموزان است ، آموزش روش های صحیح مطالعه و برنامه ریزی یکی از مسائل مهم و کارگشا در این زمینه محسوب می شود(المخلافی ۲۰۰۶،۳). بعضی از دانش آموزان گمان می کنند که بعد از چند سال درس خواندن و کسب تجربه ، روش های درست مطالعه کردن را یاد گرفته اند و همین موضوع باعث شده تا علت افت تحصیلی خود را به عوامل دیگری نظیر استعداد، هوش ، شانس ، امکانات و شرایط نسبت دهند. یکی از مهم ترین نیازهای دانش آموزان در نظام آموزشی ، اصول و شیوه ی درست مطالعه ۲ Adeyemi 3 Almekhlafi 4 Mohd- Yusof, Helmi, Mohammad-Zamry & Nor-Farida است . یکی از این عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی فراگیران میزان آگاهی آنان از روش های مطالعه و برنامه ریزی است که در این زمینه روش آموزشی مؤثر می باشد.