انگیزه، محرک دانش آموزان مقطع ابتدایی برای درس خواندن و تحصیل می باشد. در برخی از دانش آموزان که شرایط خاصی دارند، ایجاد انگیزه به روش های معمولی تشویق و تنبیه امکان پذیر نیست و باید برای چنین دانش آموزانی از تشویق معکوس استفاده کنیم! تشویق معکوس به ما این امکان را می دهد که به کودکان خودشیفته، با اعتماد به نفس بالا، لجباز و… که گاهی ممکن است انگیزه برای درس خواندن را از دست بدهند، انگیزه دهیم. معلم با این تکنیک، ابتدا از طریق تشویق معکوس بیرونی، تشویق درونی در دانش آموز به وجود می آورد. در تشویق معکوس برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان خاص، معلم به او می گوید: «فکر نکنم بتوانی فلان مطلب را حفظ کنی!» یا «گمان نمی کنم تو بتوانی جدول ضرب را تا هفته آینده حفظ کنی!» در این شرایط یک انگیزه در درون دانش آموز شکل می گیرد تا حرف معلم را نقض کند و آن کار را انجام می دهد. البته این مدل تشویق ظرافت های زیادی دارد که در پژوهش به آن ها اشاره شده است.
در برخی از دانش آموزان که شرایط خاصی دارند، ایجاد انگیزه به روش های معمولی تشویق و تنبیه امکان پذیر نیست و باید برای چنین دانش آموزانی از تشویق معکوس استفاده کنیم ! در تشویق معکوس برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان خاص ، معلم به او میگوید: «فکر نکنم بتوانی فلان مطلب را حفظ کنی!» یا «گمان نمیکنم تو بتوانی جدول ضرب را تا هفته آینده حفظ کنی!» در این شرایط یک انگیزه در درون دانش آموز شکل میگیرد تا حرف معلم را نقض کند و آن کار را انجام میدهد. شناسایی مفهوم انگیزش و آگاهی از انگیزه های مختلف و تاثیر آنها بر فرایند یادگیری دانش آموزان و دانشجویان به معلم کمک می کند تا در طرح و اجرای برنامه های آموزشی خود روشهای بهتری را به کار ببندند (سیف ،۱۳۸۷) شاید برای عده ای تصور اینکه بتوان در مدرسه ای از تشویق استفاده کرد کمی دشوار است اما واقعیت این است که می توان در سنگر مدارس شاهد حضور با شکوه معلمان وشاگردانی بود که با سرمایه ی از محبت و چهره های متبسم و مصصم در تلاش هستند که در کارهای خود موفق بوده اند. بحث و نتیجه گیری: معلمان و پژوهشگران حوزه علوم تربیتی میتوانند از تکنیک تشویق معکوس به کمک نکات و روش انجام توضیح داده شده ، برای ایجاد انگیزه در دانش آموز مقطع ابتدایی استفاده کنند.